Visie op Nederland - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Stan en Prisca uppedup - WaarBenJij.nu Visie op Nederland - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Stan en Prisca uppedup - WaarBenJij.nu

Visie op Nederland

Door: Stan en Prisca

Blijf op de hoogte en volg Stan en Prisca

09 November 2006 | Peru, Cuzco

Lieve vrienden en vriendinnen,

Met stramme benen en zure spieren en een supervoldaan gevoel van de ´Camino Inka´, berichten wij jullie deze week over zaken die wat dichter bij huis liggen: Nederland.
Hebben jullie je namelijk wel eens bedacht hoe de rest van de wereld ons kikkerlandje ziet? Tja, als je aan het reizen bent kom je er natuurlijk niet onderuit, want iedereen heeft zijn mening klaar. Vandaar, voor jullie vandaag, een mooi overzicht van de algemene Visie op Nederland.
Allereerst moeten we de illusie die vele van ons nog dragen over het toeristische imago van Nederland hard ten gronde laten vallen; klompen en molens zijn passé. Geen mens van 75 of jonger springt het woord ´melkmeisje´ nog in de gedachten wanneer ze aan Nederland denken. Nederland op de dag van vandaag is drugs, voetbal en de wallen.
Nederland bestaat alleen uit Amsterdam. Wanneer wij vertellen dat we wel liefst 2,5 uur rijden vanaf Amsterdam wonen dan horen we.. "ah dus in Amsterdam?".

En in dat Amsterdam (lees: Nederland) ligt het walhalla van drugs. Diegenen onder u die nog steeds dachten dat Colombia geassocieerd werd met drugs.. Neej. Wij staan ver bovenaan. In Nederland kun je namelijk alle drugs bijna gratis krijgen. En het liefst gebruik je die in combinatie met een bezoek aan de wallen. Hoeveel mensen het sexmuseum op ons red light district hebben bezocht.... We zijn bang dat het Rijksmuseum er voor onder doet.
Verder staan wij ook nog wel bekend om iets gezonders; ons voetbal onze oranje machine. De 40 plussers roepen in ornaat: Cruijf, Krol en Neeskens! De jongere generatie kent vooral van Nistelrooij (in Azië, want toen speelde hij nog bij Manchester in de Engelse competitie, en hier, want hij speelt nu voor Real Madrid in de Spaanse competitie). Jullie begrijpen dat Stan altijd heel makkelijk vriendjes maakt.

In Azië en Midden/Zuid Amerika wordt het blond zijn en blauwe ogen hebben verder als uitermate schoonheid beschouwd. Dus alle Nederlanders moeten ontzettend knap zijn! Daarnaast zijn we allemaal meterslang.... "huh... zijn jullie Nederlands? geintje zeker". En spreken we ALLEMAAL perfect Engels. Nu moeten ook wij toegeven dat we bij zijn dat het Engels onderwijs verplicht is in ons thuisland. Ook al pikken we meestal het Nederlands accent meteen eruit, we zijn trots op de reizende Nederlander zodra we weer eens een ééntalige Italiaan of Fransoos tegen het lijf lopen, ofwel ontlopen. We zijn pas één Nederlandse dame tegengekomen die geen Engels sprak. Maar daar had deze dame gelukkig wel wat op gevonden. Het blijkt dat wanneer je in het Nederlands heel hard tegen de Thai schreeuwt, ze je ook verstaan.

Wij als Nederlanders blijven onze medemensen verbazen. Op school in Oaxaca maakten wij tijdens Spaanse les de oefenzin: ´Er staan 100 fietsen voor de school.´ De Mexicaanse leraar begon te lachen. Hij gaf aan dat de zin goed was, maar dat 100 fietsen voor een school wel een beetje overdreven was. Hierna barste er een discussie los over onze Nederlandse fietscultuur. Een van onze medestudenten merkte zelfs op dat wij speciale stoplichten voor fietsers hadden! Waarop de rest van de klas ongeloofwaardig in onze gezichten bevestiging zocht.

Wat men verder van Nederland weet is dat het hele land geen rimpeltje vertoont. Dat wij zo plat zijn als een dubbeltje en dat één enkele golf heel Nederland kan doen overstromen. Dat hebben ze namelijk gezien op Discovery Chanel. Uiteraard vertellen wij de onwetenden dan graag dat wij wel degelijk heuvels en zelfs bergen hebben. En met een laatste schepje erbovenop vertellen wij ze ook dat onze ´Montagne St. Pierre´ wel 300m hoog is!

Oplettende medereizigers zijn daadwerkelijk geïnterneerd hoe het leven in Nederland nu is. Ze stellen dan ook vaak de vraag: "We komen zoveel mensen uit Nederland tegen op onze reis, is er nog wel iemand daar?"

Maar natuurlijk kennen de meeste mensen Nederland helemaal niet. Aan de gemiddelde gesprekspartner leggen we dan graag het volgende uit: "Kent u Duitsland? Kent u Engeland? Kent u Frankrijk? Nou in het midden daarvan, daar wonen wij!"
Tegenover gezagsdragers (in Guatemala om 5 uur ´s morgens bij een checkpoint) hoeven we alleen maar de term ´Europa´ te laten vallen. Daarna worden we bijna terug de bus in gedragen, want ´Europa´ wordt in het hokje ´belangrijk´ geclassificeerd
Prettig om te weten is dat ze nog minder weten van onze zuiderburen. Vaak krijgen we het compliment dat we zoveel lekkere speciaal biertjes in Nederland hebben. En zoals jullie weten zijn wij niet vies van complimentjes krijgen. (Sorry Hilde, Dafne, Wouter, Nele en andere Belgische Bonbons).

• 09 November 2006 - 07:46

Brigitte:

Hahaha. erg melig om te lezen! tot snel!

• 09 November 2006 - 08:07

Jones:

Heette dat ene meisje dat geen engels sprak Sanne? En was ze heel knap...een soort Hollands next topmodel?Ja,je mist wat als je niet in NL bent..!
    Ik vond het echt SUPERLEUK om jullie te zien laatst!Was er helemaal blij van!
    Dikke kus!x

Gerdien:

Grappig. xx

• 09 November 2006 - 13:53

Margaret:

Ja geweldig, ik dacht ook meteen aan Sanne, de topdoos. Trouwens maak je niet druk om het vinden van werk: de markt trekt enorm aan hiero. Ik heb al een leuke job gevonden en heb nu nog ff 1.5 maande vakantie. Was ik maar langer gebleven.....
    Nou, geniet nog van jullie laatste dagen!

• 09 November 2006 - 14:28

Natsje:

Ik zit hier wederom te grinikken achter mijn pc....vind jullie schrijfstijl echt geweldig.

ben benieuwd naar alle verhalen als jullie terug zijn.

XXX Natsje

• 09 November 2006 - 18:41

Roger:

Mes chers amis,
    Le montagne St. Pierre, je suis desoles, n'est plus que 100 mtr d'altitude (sur mer).Maastricht a un altidude de 50 mtrs, alors effectivement le montagne est seulement 50 mtrs. Le montagne de Vaals ca c'est 300 mtrs. Mais un peu de chauvinisme est toujour bien !!

• 09 November 2006 - 19:01

Yvonne:

Ik ga hélemaal niets over dit verhaal zeggen, want ik hoop echt dat dit het laatste reisverslag is!!!!
    Sorry jongens.......

• 10 November 2006 - 10:40

Cobie:

Vanuit de franciscusschool(die er nog even staat) een groet en een dikke kus van alle 27 kinderen en de juf.
    Tot gauw.

• 10 November 2006 - 18:19

Sofie:

ja wat kan ik zeggen, ik herken het compleet!
    veel plezier nog in peru! ik zit in nicaragua, fantastisch hier!!
    liefs